zondag 6 september 2015

Elf seconden

Voor de tweede maal in mijn hardloopbestaan nam ik deel aan de jaarlijkse Salverda Berkumloop. Dit keer had Man flink veel overtuigingskracht nodig om mij over te halen. Het leek me helemaal niks! Gezien mijn ervaring van vorig jaar was de Berkumloop nu niet bepaald iets waar ik naar uitkeek. Misselijk en helemaal kapot kwam ik na vijf kilometer de finish over (zie mijn eerste wedloop). Ik boekte weliswaar een persoonlijk record, maar ervan genoten had ik bepaald niet. Ik was er ziek van. Nu schreven we ons in voor de tienkilometerloop. Die afstand liep ik al maanden, dus ik wist dat ik het kon. Maar hoe zorgde ik ervoor dat ik niet weer compleet opgebrand de eindstreep haalde? Ik moest me in elk geval niets van al die hardlopers om mij heen aantrekken. Ik moest gewoon goed mijn hartslag in de gaten houden en me niet laten verleiden harder te gaan lopen en zo buiten adem te raken. Laat die snelle gasten mij maar inhalen, ik liet me deze keer niet gekmaken. De dag was daar. Met een gemiddelde hartslag van 150 liep ik mijn kilometers, in mijn eigen tempo. En dat ging prima! Heel prima eigenlijk, superrelaxed. Zo was het goed te doen en zou ik niet beroerd thuiskomen. Wat was het ook gezellig, met al die enthousiaste mensen langs de kant. Wat een vrolijke boel. Het regende licht maar dat mocht de pret niet drukken. Een beetje frissigheid tijdens het hardlopen was zelfs best welkom. Ik liep heerlijk en bijna fluitend rende ik de laatste meters naar de finish. Zo was het hartstikke leuk, meedoen aan zo’n wedloop! Ik was heel tevreden en blij dat Man mij toch had weten over te halen. Moe maar voldaan wachtten Man en ik thuis op de bank op de uitslag. Het is toch leuk om te weten hoe snel je (netto) gelopen hebt. Zou ik het binnen het uur hebben volbracht? Dat zou toch leuk zijn. Daar was de uitslag. En wat was mijn tijd? 1:00:11. Eén uur en elf seconden. Net die elf seconden, foei toch! Daar baalde ik stiekem van. Wat was nou elf seconden? Ik had best de ruimte gehad om in de laatste kilometer nog even kort aan te zetten en zo een leuke 59:59 te lopen. Maar hé, relaxed was het wel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten