zaterdag 15 maart 2014

Woestijnwonder

Samen met mijn moeder ging ik even terug in de tijd. Onze moederdochterdag bracht ons bij het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden voor een tentoonstelling over Petra, de antieke woestijnstad in Jordanië. ‘Petra, wonder in de woestijn’ is een tentoonstelling van de mooiste plekken in deze stad en de kunst, cultuur en religie van zijn bewoners. Een collectie van meer dan honderdvijftig topstukken die ooit de gebouwen in Petra sierden: beelden van goden, godinnen en fabeldieren, kleurige fresco’s en sierlijk bewerkte zuilen. Dit alles opgesteld tussen wandvullende foto’s. Petra is de hoofdstad van het oude volk van de Nabateeërs. De verborgen gelegen stad is een van de wonderen uit de oudheid. De monumentale gebouwen, tempels, koningsgraven en luxe woonhuizen zijn uit de rode rotsen van het Umm al-Biyara-massief gehouwen. Een waar wereldwonder. Ruim acht jaar geleden liep ik daar zelf en heb ik al dat moois met eigen ogen mogen ontdekken en aanschouwen. Wat heerlijk om dat overweldigende gevoel weer even te herbeleven. Mooi was ook de film die werd gedraaid over Gerti Bierenbroodspot. Zij is beeldend kunstenaar en heeft een decennium lang in Petra gewerkt en gewoond. Haar bewondering en liefde voor Petra en het sprookjesachtige landschap spatten van het doek af en haar schilderijen van rijstpapier geven de stad waanzinnig mooi weer, vooral de bijzondere kleurschakeringen heeft ze heel goed weten te vangen. Zo’n doek mag best bij mij thuis aan de wand hangen. Gelukkig hebben we de foto’s nog.


Zelfgemaakte foto's in Petra

1 opmerking:

  1. Super, hoe mooi heb je dat weer verwoord, ik ben trots op je en wat was het fijn!!!?

    BeantwoordenVerwijderen