maandag 27 augustus 2018

Schnupperkurs

Man wilde wel weer eens surfen. In een ver verleden, ergens in de jaren tachtig, surfte hij wat af. Wie niet? Ook ik heb aardig wat meters gemaakt op het Amstelmeer destijds. Zouden we het nog kunnen? Is het net als fietsen of verleer je het?
Vakantieverhalen (3)

Beide heksen lijkt het ook wel wat. We hebben de camping er zelfs - mede - op uitgezocht. Je kunt hier de nodige spullen huren en dan proberen maar. Wel zo handig, eerst rustig ervaren of je het (nog) kunt en leuk vindt, voordat je op voorhand de hele uitrusting aanschaft en meesleept.
Tussen alle door de camping aangeboden wateractiviteiten ontdekken we een surfcursus voor beginners, de zogenaamde Schnupperkurs. Voor € 5 per persoon worden je de beginselen van het surfen bijgebracht. Eerst op het droge, op de simulatieplank, daarna volgt het echte werk op het water. Man denkt de kurs niet echt nodig te hebben, maar besluit op het laatste moment toch met ons mee te doen. Hij mag het van de meester dan ook even voordoen voor de groep. Het gaat prima en hij mag het water op. Grote heks, kleine heks en ik hebben ook goed naar het voorbeeld van de meester en van Man gekeken en geluisterd, ook wij mogen na het tonen van onze droge kunsten het water op. Daar worden we opgewacht door twee donkerbruingebakken en gespierde dudes. Hup, die planken op. Ik zie bij de heksen dat de beentjes behoorlijk wiebelen en trillen. Het lijkt nog niet zo mee te vallen met het behouden van het evenwicht.
Er staat nauwelijks wind en de zon straalt als een malle. Ideaal weer voor beginners, zegt de meester. We zullen in elk geval niet omvergeblazen worden en hoeven niet bang te zijn om ongecontroleerd grote snelheid te maken. Mij valt het ook tegen om een beetje stabiel op die plank te blijven staan, maar uiteindelijk weet ik netjes een stukje te varen, rustig te keren en weer terug te surfen. De proeverij is daarmee afgerond. Kreeg ik toch net een beetje de smaak te pakken ...
Dan is Man aan de beurt. Van hem verwachten we toch wel wat. Hij zei nog zo: “Vallen doe ik niet”. Dat hebben we gezien. Ik geloof dat hij meer is gevallen dan grote en kleine heks en ik bij elkaar. Het viel hem toch ook wel wat tegen, met dat evenwicht. Gelukkig was de dude reuze geduldig en complimenteus, dus iedereen kwam dik tevreden en blij de zee weer uit. Vallen zegt immers niets over je surfkwaliteiten, aldus de meester. Toch zelf maar zo’n plankie kopen dan?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten