woensdag 15 oktober 2014

Yogaënd de vakantie in

Of ik zin heb in een avondje restorative yoga? Een yogaworkshop op de vooravond van de herfstvakantie, dat lijkt me een mooi begin van een week vrij. Dus antwoord ik gretig 'ja' op het verzoek van Vriendin om mee te gaan. Ik duik Google op en ontdek wat restorative yoga eigenlijk is: een zachte vorm van yoga voor wederopbouw en herstel van het lichaam. De organisator heeft ter verduidelijking de afbeelding your plan vs. the universe's plan in de uitnodiging geplakt en stelt daarbij de vraag: “Zo voelt het soms toch?”


“Life is what happens to you while you’re busy making other plans.” - John Lennon

Restorative yoga combineert ontspanning met ademhalingsoefeningen en zachte bewegingen. Hierdoor stimuleer je de herstellende en vernieuwende capaciteit van het lichaam. Door de fysieke ondersteuning in de houdingen ontspan je diep en kost het je geen energie, je krijgt er juist energie van. De aandacht gaat naar het stimuleren van de bloedcirculatie en het ontladen van spanning, die soms diep in je lichaam huist. Als spanning loslaat krijgt ook je lymfestelsel ruimte om afvalstoffen af te voeren.

Dat klinkt goed! Kom maar op. Als Vriendin en ik de yogaruimte binnenlopen, vallen alleen al de serene rust en ontspannen sfeer als een warme deken over ons heen. Het matje van de yogajuf ligt vol attributen. We schieten in de lach. Hebben we die werktuigen allemaal nodig? Het ziet er nogal heftig uit en het lijkt ons alles behalve zacht en ontspannen. We pakken alles wat nodig is: een meditatiekussen, een rolkussen, een verstelbare koppelriem, twee kurken bakstenen, een deken en nog een gewoon kussen. Wat is de juf van plan? Gaandeweg de avond wordt het duidelijk. De attributen zijn bedoeld om je op alle mogelijke manieren en van alle kanten in de houdingen te ondersteunen. Het is de bedoeling dat je zo veel mogelijk spanning loslaat, letterlijk en figuurlijk, lichamelijk en geestelijk. En al die spullen helpen je daarbij! Ik vind het heerlijk. Wat een fijne vorm van yoga. Vooral de laatste oefening, waarbij ik op mijn rug op de twee bakstenen en een stapel kussens balanceer, met mijn benen vastgesnoerd in de riem. Ik laat alles los. Ingewikkeld maar zeer ontspannend. De juf laat ons lekker lang liggen in de houding en ik voel werkelijk de spanning uit mijn lijf wegebben. Mijn herfstvakantie is begonnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten