zaterdag 8 september 2018

Vakantieleesvoer

Vakantie betekent voor mij naast rust en leuke dingen doen ook leestijd. Enkele weken van te voren zoek ik zorgvuldig uit welke boeken ik meeneem. Daar kan ik avonden druk mee zijn.
Vakantieverhalen (7)

Het hele jaar door houd ik een lijstje bij van titels van boeken die ik graag wil lezen. Dat kan zijn door recensies die me triggeren in tijdschriften of op Twitter, of via tips van vrienden en collega’s. Als ik elk gewenst exemplaar zou aanschaffen, raak ik nog eens bedolven onder grote stapels ongelezen boeken. Wurm je daar maar eens onderuit. En ik zou tijd, heel veel tijd, moeten maken om ze te lezen. Een lijstje dus. Dat lijstje loop ik vlak voor de vakantie helemaal door en ik zoek alle achterflappen op via bol.com of de app van de bibliotheek. Maakt het boek me nog steeds nieuwsgierig? Heb ik zin om erin te beginnen? Dan reserveer ik ‘m bij de bieb en hoop ik dat-ie op tijd voor me klaarstaat. Ook loop ik mijn boekenkast grondig door om te kijken welk boek een tweede keer verdient.
Ik nam mee, en vond er het volgende van ...

Marathonloper - Abdelkader Benali
Een redelijk fanatieke hardloper mag ik mezelf wel noemen. Ik voel dan ook enige verwantschap met de schrijver als ik aan dit boek begin. Wat ik bij voorbaat al leuk vind, is dat het boek in tweeënveertig hoofdstukken en een beetje is opgedeeld. Precies het aantal kilometers van een marathon. Leuk gevonden en door de relatief korte hoofdstukken leest het snel weg.

Per kilometer beschrijft Abdelkader wat er in hem omgaat. Daarbij blikt hij terug op zijn jeugd en hoe hij in de ban van het hardlopen raakte. Ook verweeft hij door zijn ervaringen het verhaal van Rodriguez heen, een “tegenstander van mythische proporties”. Tot kilometer eenentwintig kan ik meekomen. Voor mij is dat het maximum dat ik zelf eens liep, een halve marathon. Daar houdt het voor mij een beetje op. De verwantschap waarover ik het eerder had, verdwijnt hierna steeds verder. Dit is andere koek. Een waar gevecht tussen lichaam en geest. Je zou denken dat de verhalen me juist zouden inspireren om toch ook eens een poging te wagen een hele te lopen. Maar nee, een hele marathon is ver, heel ver van m’n bed. Diep respect voor Abdelkader en voor iedere loper die het wel eens of zelfs meerdere malen heeft gepresteerd. Mij niet gezien.
Persoonlijk cijfer: 6,5 (van 10)

Vele hemels boven de zevende - Griet op de Beeck
Mooi boek. Groots schrijver. En niet alleen om die vele inventieve Vlaamse woorden en uitdrukkingen, dat is altijd smullen. Op de Beeck weet zo goed woorden te geven aan dat wat een mens allemaal denkt en aan dat wat hij vooral níét uitspreekt. Je krijgt zicht op hoe de relaties tussen vijf verschillende en aan elkaar verbonden karakters onderling werken en hoe hun denken en doen vaak niet overeenkomen.

“Over onverwacht geluk dat de dingen moeilijk maakt, over geheimen die te groot lijken, over obstakels die bergen worden en over blijven proberen.”
Als lezer weet je veel meer dan de hoofdpersonen zelf ook maar enigszins vermoeden. Ze zijn stuk voor stuk hun authentieke zelf en je hebt met ze te doen, met allemaal. Niemand doet iets om niets. Alles komt ergens door, hoe krom ook, en in de meeste gevallen kun je er begrip voor hebben. Iedereen is evenveel waard, iedereen doet ertoe.

Volgens mij klinkt dit heel vaag. Maar echt, Vele hemels boven de zevende is het lezen meer dan waard. Van Op de Beeck las ik eerder ook Kom hier dat ik u kus. Ook dat boek vind ik beregoed geschreven. Een aanrader.
Persoonlijk cijfer: 9

De geluksvogel - Ilja Gort
Ilja Gort, wat zal ik over hem zeggen? Een paar steekwoorden: groot wijnliefhebber, wijnboer, heeft een wijnchateau in Frankrijk, bekend van de tv-programma’s Gorts wijnkwartier en Gort over de grens én hij bezit een wel heel fantasierijke en creatieve geest. Dat alles bij elkaar levert waanzinnig leuke boeken op en De geluksvogel is daar een van.

Van de achterflap: “Harald is en succesvolle Nederlandse reclameman die een goedlopend wijnchateau in Frankrijk bezit. Hij ontmoet een Franse wijnboer wiens zaken niet al te best gaan en adviseert hem een camping te beginnen. Hiermee ontketent hij een reeks voorvallen die tot wel heel bizarre situaties leidt.”
Zeer vermakelijk en mede daardoor zó uit. Smaakt naar meer, en naar wijn.
Persoonlijk cijfer: 8,5

Nooit goed genoeg - Christine Arylo & Amy Ahlers
Ja ja, een zogenaamd zelfhulpboek dit jaar in mijn koffer. De auteurs geven handvaten om je ‘innerlijke kreng(en)’ te leren kennen en ze te transformeren tot hulpvaardige vriendinnen.
 
Je kent ze vast wel, die krengen of commentatoren in je hoofd, die je soms, of misschien wel heel vaak, je het leven zuur maken en overal kritiek op leveren. Nee, ik heb het hier niet over schizofrenie of een identiteitsstoornis, die aandoeningen zijn echt van een heel andere orde.
“Iedere vrouw heeft een innerlijke stem die venijnige kritiek op haar levert. Gewicht, kleding, carrière en moederschap, maar ook behaalde successen: alles kan reden zijn voor giftig commentaar op jezelf.” In zeven stappen geef je je innerlijke kreng een andere functie én je leert (beter) luisteren naar je innerlijke wijsheid. Een echt werkboek, waarbij je uitgedaagd wordt aan het werk te gaan en ik denk dat veel vrouwen, inclusief mijzelf, er iets aan kunnen hebben. De methode zit goed in elkaar en geeft veel inzichten. Veel aspecten ben ik ook, anders genoemd misschien, tegengekomen tijdens mijn opleiding NLP. Herkenbare kost in een ander jasje, met verfrissende tips en inzichten.
Persoonlijk cijfer: 7

Geen opmerkingen:

Een reactie posten